Akkurat startet nettbutikk? Les hvorfor konverteringsgraden kan avgjøre suksessen din



Hvor mye en kunde velger å handle for i en nettbutikk kommer ikke nødvendigvis an på behovet. Kjøpsviljen kan påvirkes kraftig ved hjelp av et forbedret design og ved å anbefale andre, relevante produkter (gjerne en litt mer eksklusiv modell) og nødvendig tilbehør i sidebaren eller nedenfor produktet kunden ser på.

konverteringsgrad

På produktsiden for en 42″ LCD-TV kan man for eksempel foreslå en lignende, men bedre modell i sidebaren, samt diverse tilbehør som kabler og kanskje også et rimelig surroundanlegg. Klikker kunden seg inn på produktsiden for surroundanlegget, bør man selvsagt her anbefale en bedre modell i sidebaren.

Dette er verken sleipt eller betenkelig – det er derimot en svært brukervennlig funksjon for besøkende.

Behold potensielle kunder ved å tilby verktøy i din nettbutikk
Videre kan man tilby en sammenligningstjeneste, hvor den potensielle kunden kan sammenligne flere modeller. Her bør forskjellene mellom produktene komme tydelig fram. Å legge skjul på forskjellene fungerer ikke lengre – dagens snittkunde har blitt langt smartere og vil vanligvis gjøre research uansett. Ved å tilby flest mulig verktøy på egen nettside, reduserer man sannsynligheten for at besøkende forlater nettbutikken før kjøpet er gjennomført.

Dra nytte av rabattkoder i din markedsføring
I tillegg til å øke sannsynligheten for et salg, øker graden av tilfredshet etter et kjøp med en rabattkode.

En studie utført på Iowa State University viser også noe interessant. I denne studien så man på bruk av kuponger hos butikker, ikke nettbutikker. Konklusjonen er allikevel rimelig overførbar: Hvis man gir kunder en eksklusiv rabatt, er det over 40% høyere sannsynlighet for et salg enn om man hadde tilbudt alle det samme tilbudet åpent i butikken.

Det er ikke nødvendig å gi kunden halv pris med rabattkoder for å oppnå effekter som dette. Rabatter på mellom 5-10% viser seg å gi svært gode effekter. I tillegg til de nevnte effektene, vil man også nyte godt av kostnadsfri markedsføring fra blant annet bloggere, forummedlemmer, på Twitter, Facebook og med jungeltelegrafen (munn til munn blant venner og familie). Trangen til å dele en eksklusiv rabatt, er nemlig langt høyere enn trangen til å dele et tilbud alle kan benytte seg av.

Et enkelt eksempel
Ved å stadig søke etter metoder for å øke konverteringsgraden i sin nettbutikk, vil man kunne redusere kostnadsnivået og øke inntjeningen kraftig. Et veldig forenklet eksempel kan demonstrere dette.

Gule Votter AS betaler i snitt 1 krone i markedsføring pr unike besøk. 3 prosent av de besøkende blir betalende kunder. Gjennomsnittskunden kjøper 2 par votter, og Gule Votter AS tjener 50 kroner pr par. Av 1000 besøkende blir altså 30 betalende kunder, og Gule Votter AS sitter igjen med en fortjeneste på 2000 kroner.

Markedsvolumet er ofte begrenset hvis man er i en liten nisje, og da nytter det ikke alltid å bare øke markedsføringsbudsjettet uten at det svekker kvaliteten (konverteringsgraden) på besøkende. Hvis Gule Votter AS istedet klarer å for eksempel øke konverteringsgraden med 2 prosent, fra 3 til 5 prosent, vil de sitte igjen med 4000 kroner. Altså en dobling av resultatet!

Klarer de i tillegg å få hver kunde til å kjøpe 3 par votter, istedet for 2 par, vil de sitte igjen med 6500 kroner på samme antall besøkende (med samme markedsføringsbudsjett). Eksempelet er temmelig banalt, men du er vel fristet til å leke litt med egne tall…?